2013. augusztus 1., csütörtök

Részeges marha a’la én

 

Történt egy szép napon, hogy valami arrébb költözött az agyamban, ami a marhahúst kizárni látszott az étrendünkből. Arra eszméltem, hogy a vörös húst kívánom, mégpedig nem is akárhogyan. Mivel a gyerekekkel éppen bevásárolni indultunk, gyorsan a listára körmöltem még a husi szót, nehogy a nagy kavalkádban elfelejtődjék. S lőn!

Lábszárat vettem, mert 1. Dunsztom sem volt, milyen hús kellene ahhoz a kaja-költeményhez, mely körvonalazódni kezdett gondolataimban. 2. Éppen akciós lévén alig került többe, mint a sertés változat, szinte forintra megegyezett az áruk, így nagyon nagy lelkifurdalás nem gyötört a megvásárlása után.

Ellenben este, gyermekek ágyba-parancsolása után, mikor megosztottam életem netovábbjával, milyen étket tervezgetek megvalósítani, szépszerével nekem esett a hímnemű, hogy (idézem): „Marhát vettél??? Miért éppen marhát??? Azt hittem, disznóból akarsz ragut csinálni, mint minden normális háziasszony. Sosem fog megfőni, ez tuti. És rágós is lesz. Egyszóval ehetetlen.”.

E szavak hallatán úgy összetöpörödött az önbizalmam és elment a kedvem az egésztől, hogy csak huss.

Másnapra terveztem a többi hozzávaló beszerzését, hogy estére már bepácolva a hűtőben tudjam a cuccot. Ellenben mindent elfelejtettem megvenni. A vörösbort, ami azért nem elhanyagolható eme ételnél és a szárzellert, amit ki akartam próbálni benne, merthogy sok-sok receptet összeolvasgattam ám ez ügyben.

Mivel férjem közölte, hogy így is, úgy is ehetetlen lesz, már csak Borcsában bízhattam, gondoltam, lesz egy jó napja kutyuskámnak, ha valóban nem sikerül a debütálása a marha-programomnak.

Nagy kínnal láttam neki a hús íntalanításának, ami borzasztó nagy feladat, főleg egy nemhogy kezdő, de marhahús tekintetében abszolút amatőr nőszemély részére, mint én.

Aztán végül megcsináltam, bár eléggé kapkodva és tökéletesen kételyekben fürdőzve, képtelenül arra, hogy elhessegessem fejem fölül az áúgysemfogsikerülni érzését. A végeredmény viszont… káprázatos volt. Megosztom veletek, hogy alkothassatok Ti is egy nem hétköznapi menüt:

Vörösboros marharagu

Hozzávalók:

1-1,5 kg marha lábszár
száaraz vörösbor (annyi, hogy ellepje a húst pácolás közben)
3 gerezd fokhagyma
vaj
2 fej vöröshagyma
4 szép sárgarépa
zellergumó
füstölt szalonna
20 dkg csiperke gomba
2 evőkanál liszt
petrezselyem
kakukkfű
babérlevél
rozmaring
 
Szóval a husit, miután megküzdöttünk az inakkal és túlvagyunk néhány elmormolt imán, hogy ami rajtamaradt, attól még legyen ehető, kockákra vágjuk. Bár minden recept hihetetlen nagy darabokra írja (5x5cm-es kockákra… nem is értem, de biztosan megvan ennek is a maga szépsége…), én azért inkább jóval kisebbekre, úgy 2x2cm-esekre vágtam. Beletettem egy műanyag tálba, megpucoltam 3-4 gerezd fokhagymát, dobtam rá 3 babérlevelet és egy ágacska rozmaringot, majd, mivel vásárolni elfelejtettem, nyakon öntöttem drága jó szomszéd Laci bácsi házi vörösborával. E művelet után vállat rándítottam és nagy sóhaj közepette lefedve hűtőszekrénybe helyeztem az edényt, rábízva a borra, tegye meg a dolgát éjszaka. Néhányszor még kavarintottam párat rajta időközönként, hogy az ízek jól átjárják a húst.

Másnap délelőtt vajat hevítettem egy serpenyőben (ne kérdezzétek mennyit, kb. egy evőkanálnyit, csak szívből!) és kicsi adagokban gyorsan, nagy hőmérsékleten megpirítottam a húst. Fontos, hogy előtte jól lecsöpögtessük a bortól és persze a fűszereket, fokhagymát és a páclevet őrizzük meg!

A hirtelen megpirított húst egy nagyobb, ovális jénai tálba tettem.

Ezek után a megmaradt páclevet egy gyorsforraló edénybe öntöttem a fokhagymával, babérral, rozmaringgal együtt. Tettem hozzá még vizet (úgy egy liter legyen az egész) és dobtam mellé egy leveskockát, majd felforraltam.

Felkockáztam az egyik vöröshagymát és abban a serpenyőben, amiben a húst pirítottuk megdinszteltem (ha kell még alá vaj, pótoljuk), erre tettem a kb. másfél centisre felkarikázott sárgarépát és mivel mást nem találtam a hűtőben, csak zellergumót, azt is kb. ugyanakkorákra felkockáztam és a zöldségre dobtam, lesz, ami lesz alapon.

Kicsit sütögettem őket, majd a húsra halmoztam a jénai edénybe.

Sóztam, borsoztam, megszórtam szárított kakukkfűvel, összekevertem a két evőkanál liszttel és ráöntöttem az előzőleg felforralt leveskockás páclevet. Jól öszzezutyultam, majd az előmelegített, kb. 180 fokos sütőbe tettem.

Fedő alatt pároltam kb. 1,5 órát és még egy órát fedő nélkül (melynek levétele közben nem hazudtoltam meg szőkeségemet, a két sütőkesztyűvel bénázva visszaejtettem a fortyogó szafttal teli jénaiba a tetőt, ergo a pólóm, a rövidgatyóm absztrakt mintákkal lett telifröcskölve, valamint a mezítelen lábszáramat egy időre (vagy örökre) gyantáztam-forráztam néhány helyen.

Jut eszembe, időközben, ha a levét elfőné, nyugodtan lehet pótolni.

Amíg imádkoztam, hogy a húst ne csak Borcsa kutyus élvezhesse elkészülte után, háromszínű csavart tésztát főztem ki köretnek és előkészítettem a gombát is, ugyanis még nem volt vége a főzőcskének.

A császárszalonnát (mert csak az volt itthon) kockákra vágtam, a jól bevált hús- és zöldség-pirította serpenyőbe dobtam, természetesen az előzőek után még nem mostam el! Szóval a vajas szafton forgattam kicsit a szalonnát, majd a második fej vöröshagymát apróra vágtam és rádobtam. Mikor kellőképpen üveges volt a hagyma, meg a szemünk az éhségtől, a nagyobb darabokra vágott gombát is rádobtam. Engedtem, hogy kicsit összébb essen, majd pici sót tettem rá és borsot és a felaprított petrezselymet.

A gombát elvileg az elkészült raguhoz kellett vón keverni, de mivel az én jénaim méretei erre alkalmatlanok voltak, így úgy szolgáltam fel, mint egy második köretet. A tányéron nem veszett össze sem tészta, sem hús, sem gomba. Illatos egyveleg volt, amire még a gyerekeim sem mondtak nemet.

Apa az első falat után közölte, még ilyen finom marhát nem evett soha! És ilyen PUHÁT sem.

Másnapra kruplikrokettet gyártott hozzá házilag elkészítve. Azzal is mennyei volt! De főtt burgonyával, krumplipürével vagy simán fehér kenyérrel is tálalható.

Ja, és hozzáteszem: akinek nincs akkora mákja, mint nekem, hogy Laci bácsi a szomszédja és nincs otthon valakinek Laci bácsi vörösborából, az kísérletezhet nyugodtan száraz vörösborral (a tehetősebbek, sznobosabbak Burgundival), gondolom nem lesz olyan finom, mint az enyém, de meg lehet próbálni.

Egészségetekre!
 
 
 
 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése